mystery exit room

För mycket chiafrön Varning! Ät inte för mycket chiafrön

för mycket chiafrön

Source: https://y.cdn-expressen.se/images/12/94/1294bf02896148668ed50691283c9a0c/annan/650@80.jpg

Chiafrön är bra ur näringssynpunkt, mycket äter du mer än gram per chiafrön så riskerar du att gå upp i vikt. Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. Chiafrön är det senaste årets största hälsomatstrend, med för på chiagröt och chiapudding i var och varenda kokbok. I nio fall av tio fokuseras bara på frönas positiva egenskaper: Men faktum är att de små rackarna är mycket kaloritäta, vilket innebär att man lätt går upp i vikt om man dagligen konsumerar mer än rekommenderad mängd. Och tyvärr överstiger måttet chiafrön i många frukost- och mellanmålsrecept betydligt mer än de 15 gram, det vill säga en matsked, som är gränsen för vad som är problemfritt. Och tyvärr överstiger måttet chiafrön i många frukost- och mellanmålsrecept betydligt mer än de 15 gram, det vill säga en matsked, som är gränsen för vad som är problemfritt. – De består av ganska mycket fett, så äter man mer än gram per dag så går man upp i vikt. Chiafrön innehåller över 30 % kostfibrer. Dessa fibrer bidrar vanligtvis till en frisk och normal tarmrörelse. Men om man redan äter väldigt mycket fibrer, för att man till exempel följer en vegetarisk kost, så kan ett fibertillskott som chiafrön orsaka förstoppning istället för att förebygga det. Det är lika mycket protein som i nötkott, vilket gör chiafrön till en mycket bra källa till vegetabiliskt protein, som hjälper dig att bygga muskler. Du behöver inte vara rädd för att äta fett – men se till att välja rätt sort! Här är 8 viktiga fetter som hjälper dig att gå ner i aveqncwra.se: Malin Karlberg. galajurk hilversum 1. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Chiafrön innehåller 8 gånger så mycket omega 3 som lax gör. Omega 3 minskar bland annat risken för hjärt- och kärlsjukdomar, enligt boken Chia: Rediscovering a Forgotten Crop of the Aztecs. Chia betyder styrka och ett mer passande namn för detta frö finns inte. Chiafrön är rika på Omega 3, fiber, protein, kalcium och andra viktiga vitaminer. Så vet du om du äter för mycket socker – 6 tecken. Visa fler artiklar. TV-klipp från Mitt kök. Är du en av alla chia-lovers? Det är ju så gott och smidigt chiafrön tillreda — men om du inte riktigt känner till detaljer för det lilla fröet så kan mycket råka ut för tråkigheter. Chiafrön är så bra på alla möjliga sätt!

1 2 3 4 5 6 7 8
Share this page Share on Google Plus Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn
Contact | RSS | Sitemap
Copyright 2019 | aveqncwra.se